Kerkuk (Kerkük)-Türkman-Az

Turkomans: Diasopra of Azerbaijanian Turks in Iraq- Günéy Azerbaycan, Quzéy Azerbaycan və İraq Türkmanları bir bütövün parçalarıdır

Thursday, February 08, 2007




در کنگره "کرکوک2007" در آنکارا اعلام شد:


جهت تغییر نتایج رفراندم کرکوک،

نیم میلیون کرد غیر بومی در این شهر مستقر شده اند!

روز دوشنبه پانزدهم ژانویه، موسسه استراتژی جهانی در هتل هیلتون آنکارا اقدام به برگزاری کنگره مهمی در خصوص اوضاع کنونی ونتایج رفراندم سال 2007 در کرکوک کرد. در این کنگره، نمایندگان سرشناسی از اقوام تورکمن، عرب و آسوری شرکت کرده بودند.

شرکت کنندگان ضمن تاکید بر صبغه غیر کردی شهر کرکوک، اقدامات غیر قانونی به عمل آمده از جانب کردهای حاکم بر شمال عراق را محکوم کرده شرایط منطقه، برای برگزاری یک رفراندم عادلانه را مساعد ندانستند . این نمایندگان، ضمن تاکید بر وحدت گروههای قومی مقیم شهر کرکوک، خواستار اتخاذ جبهه واحدی در برابر فاشیسم توسعه طلب کرد شدند

صلاح الدین ارگچ صدر جبهه مردمی تورکمن اظهار داشت: به نظر می رسد کردها بلافاصله بعد از مشخص شدن نتایج رفراندم آتی کرکوک اقدام به یک نسل کشی دهشت انگیزی خواهند کرد!

در همین رابطه دیگر سخنرانان کنگره ضمن تاکید بر اوضاع اسف انگیز تورکمنها، عربها و آسوریهای مقیم کرکوک، خواستار توجه جامعه بین الملل به حوادث خونین کنونی و فجایع قریب الوقوع در این شهر شدند.

یکی از نمایندگان تورکمن اظهار داشت که طی چند سال اخیر اداره کنندگان کرد شهر کرکوک بعد از به آتش کشیدن مرکز ثبت و احوال این شهر، بیش از نیم میلیون نفر از کردهای غیر بومی مناطق مختلف را ضمن اهدای املاک و اراضی منطقه، در این شهر مستقر کرده اند.

همچنین گفته می شود که به هر خانواده مهاجر کرد، 5000 دلار وجه نقد بصورت کمک بلاعوض داده می شود.

متاسفانه در حال حاضر به دلیل تسلیح شدن دهها هزار تن از این مهاجران به انواع سلاحهای سبک، شرایط زندگی برای اقوام غیر کرد کرکوک به خصوص تورکمنها به نحو اسف انگیزی تغییر کرده است به صورتیکه هر روز چندین نفر از فرزندان خانواده های تورکمن، توسط گروههای مافیائی کرد ربوده شده و پس از ماهها اسارت در مقابل دریافت دهها هزار دلار وجه نقد و یا به تعبیر بومیان منطقه، فدیه، آزاد می شوند.گفته می شود تا کنون بیست میلیون دلار فدیه به کردها پرداخت شده است. همچنین به دلیل ارعاب و حملات مسلحانه اکراد، دهها هزار تن از خانواده های تورکمن مجبور به ترک کرکوک شده اند.

این درحالی است که به رغم این اقدامات به عمل آمده، همچنان اقوام غیر کرد در کرکوک از اکثریت برخوردارند. این حقیقت سبب شده تا طی ماههای اخیر بر شدت اقدامات مسلحانه علیه خانواده های تورکمن و نیز بر دامنه استقرار خانواده های غیر بومی کرد افزوده شود.

فرزاد صمدلی- آنکارا

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

<< Home